سابسیژن

سابسیژن یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین روش های درمانی در جهت التیام و احیا و رفع جای جوش به شمار می‌رود. سابسیژن یک روش درمانی کاملاً تخصصی و پیشرفته  میباشد که به لطف این روش درمانی شما قادر خواهید بود  که انواع مختلف اسکار آکنه (کمندی (Tethered)، غلطکی (Rolling)، لنگری (Anchored) و چسبیده به لایه زیرین (Bound down)  را مداوا کنید.

subsicion

سابسیژن چیست و چگونه عمل میکند؟

کلمه سابسیژن از این عبارت گرفته شده است: “جراحی زیرپوستی بدون شکاف” که در سال 1995 دو پزشک نیویورکی این روش را برای درمان انواع متفاوت جای جوش ابداع کردند و دارای انواع مختلف میباشد.

اسکار یا جوشگاه بافتی است که به دلیل التهاب و یا آسیب قبلی در ناحیه پوست ایجاد میشود و چنانچه نزدیک مفصل باشد می تواند در حرکت اندام اختلال ایجاد کند و یا منظره نامطلوبی بر روی پوست ایجاد کند و از نظر زیبایی ایجاد اشکال نماید. دلایل متعددی برای ایجاد اسکار وجود دارد و معمولا بعضی از انواع پوست ها مستعد ابتلاء به اسکار بعد از یک آسیب و ضایعه می باشند و در نتیجه طول دوره درمان نیز طولانی تر می باشد.

به طور کلی در سابسیژن دو نوع ابزار مورد استفاده قرار میگیرد که عبارت اند از سوزن نوکور که شبیه یک تیغی برنده میباشد و برای اسکارهای کوچک و سطحی مورد مناسبی میباشد.

ابزار دوم کانولاست که بدلیل اینکه نوک تیز نیست مطمئن تر است و در عمق پوست وارد شده و در صورت برخورد با عروق و اعصاب زیر پوستی به آنها آسیب نمیرساند و از کنار آن ها عبور می کند و در نتیجه در سطح وسیعی در زیر پوست قابلیت مانور دادن داشته و از ایجاد کبودی جلوگیری میکند.  این روش مکمل خوبی برای میکرونیدلینگ می باشد.

بدلیل غیر نوک تیز بودن کانولا، مدت زمان درمان آن کوتاه میباشد و احتیاج به نیروی فیزیکی بیشتری برای آزاد کردن بافت فیبروز دارد.  در روش کانولا علاوه بر آزاد کردن بافت فیبروز ، کلاژن سازی بیشتری نیز انجام شده و در نهایت نتیجه درمان موثرتر از روش تیغ نوکور خواهد بود.

پیشگیری از جوش صورت

• استرس
  • مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ ، مرطوب و آلوده
  • كرم ها و مواد آرايشي پرچرب
  • مصرف داروهای هورمونی  پيشگيري از بارداري
  • مصرف بعضی داروها مثل‌ كورتيكو استرئيدها ،هورمونهای‌ مردانه‌

دلایل انجام سابسیژن

سابسیژن ممکن است برای درمان های ذیل استفاده شود:

• رفع اثر بجای مانده از زخم های تورم پذیر تو رفته (به دلیل آکنه ، تروما، جراحی)
  • رفع اثر بجای مانده از زخم های bound down (به دلیل آکنه، آبله مرغان، تروما، جراحی)
  • رفع اثر پیوند پوست تورفته
  • رفع چین و چروک
  • رفع گودی های سلولیت

موفقیت عمل سابسیژن به نوع، محل و شدت اثر بجای مانده از زخم نیز بستگی دارد و میزان تجربه ی پزشک در انجام عمل سابسیژن  نقش اصلی و بسزایی را بازی خواهد کرد.

subsicion

موارد منع مصرف سابسیژن چیست؟

• بیماران با سابقه اسکار هایپرتروفیک یا کلوئید
  • رتینوئید دهانی سیستمی که در حال حاضر یا اخیرا مبتلا شده (ظرف 12 ماه) به عنوان مثال ترتین ، ایزوترتینوئین
  • اختلالات خونریزی یا لخته شدن خون (اختلال انعقادی)
  • عفونت باکتریایی یا ویروسی  فعال

مزایا روش درمانی سابسیژن

• پس از سابسیژن پوست، نیازی به استراحت کردن نیست.
  • خطرها و عوارض این درمان حداقل میباشد.
  • به روش سابسیژن می‌توان جای جوش های پهن را کاهش داد.

مراقبت های بعد از عمل سابسیژن

تعداد جلسات درمان با این روش حدودا ۲ الی ۳ جلسه به فاصله۴ الی ۶ هفته می باشد. بعد از جراحی، ناحیه سوراخ شده بخیه نمی شود به این خاطر که  پوست برش داده نشده و فقط سوراخی کوچک ایجاد شده است و محل سوراخ بطور طبیعی ترمیم خواهد شد یک پانسمان فشاری در موضع انجام شده و آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز می شود. ورزش های سنگین و استحمام با آب داغ تا ۴۸ ساعت مجاز نمی باشد.

عوارض سابسیژن

بریدن بافت فیبروتیک در مواردی ممکن است موجب خونریزی شود در ضمن در این روش باید پوست را مدام به‌ صورت موضعی بیحس کرد چراکه این عمل کمی درد دارد. از سوی دیگر اگر از روش قدیمی برای انجام سابسیژن استفاده شود،ممکن است سوراخ کردن‌های مکرر پوست با سوزن‌های نوکور باعث به‌ جا گذاشتن جوشگاه‌های خطی در بسیاری از موارد شود که ظاهر خوشایندی ندارد و مشکلی به مشکلات بیمار اضافه می‌کند. بنابراین استفاده از روش قدیمی با توجه به معایبی که دارد، ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. از حدود ۳ سال پیش، اصلاحاتی در روش‌های سابسیژن صورت گرفت که پاسخدهی‌ ابن روش را خوب کرد.

از دیگر عوارض این روش :

درد و تورم در موضع می باشد که با استفاده از کمپرس سرد و مسکن قابل کنترل است. عارضه دیگر کبودی در محل  است که عدم مصرف آسپرین، ایندومتاسین، وارفارین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون یک هفته قبل از درمان از بروز این عارضه جلوگیری می کند. همچنین در مواردی نادر ممکن است باعث ایجاد یک ندول از بافت همبند در موضع شود که با تزریق ماهانه آمپول تریامسینولون رقیق شده در موضع و آنتی بیوتیک داکسی سیکلین که خواص ضد التهابی دارد ، گره کوچک شده و از بین می رود. در مجموع سابسیژن روش مطمئن و کم عارضه ای است و استفاده از کانولا به کمتر شدن عوارض جانبی از قبیل کبودی و تورم کمک کرده و زمان بهبودی را کوتاه تر می کند.

دوران بهبود پس از عمل سابسیژن

• بیمار می‌تواند فعالیت‌های معمول خود را همان روزی که عمل را انجام داده است، ازسربگیرد. توجه داشته باشید که کبودی یکی از عوارض احتمالی سابسیژن است، به ویژه اگر بیمار داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف کرده باشد.
  • ورم و کبودی سابسیژن پوست ظرف 7 روز از بین خواهد رفت. در صورتی که سابسیژن به درستی انجام شود، جای جوش بعد از دو یا سه جلسه تا حد زیادی یرطرف خواهد شد. rolling scarواکنش بسیار خوبی به درمان سابسیژن نشان می‌دهد.
  • سابسیژن روشی ساده و ایمن برای رفع جای جوش و rolling scars (جوش دره‌ای) و می‌توان آن را به تنهایی یا در کنار دیگر درمان‌ها انجام داد.

بهترین کاندید برای انجام عمل سابسیژن

افراد مبتلا به جای جوش هاى عمیق و آکنه از کاندید های اصلی استفاده از این روش می باشند .

افراد دارای چین نازولبیال (خط خنده) عمیق و افراد مسن با چین و چروک‌ هاى واضح و آسیب‌هاى ناشى از آفتاب بر روی پوست.

افراد با اسکار هاى وسیع و فرورفته و افرادى که جاى جوش نسبتا عمیق دارند به هیج وجه نباید در جلسه اول درمانی ابتدا از لیزر به تنهایی استفاده کنند چون به دلیل اثر طولانی مدت آن با مشاهده نتیجه جلسه اول احساس ناامیدى در فرد ایجاد می‌شود بلکه برای این افراد باید اول با سابسیژن جداسازى انجام شود و سپس روى پوست لیزر شود همچنین این دو را می‌توان همزمان نیز انجام داد.

آیا سابسیژن به تنهایی روش مناسبی برای درمان جای اسکار و تورفتگی های پوست می باشد ؟

برای درمان جای اسکار و تورفتگی های روی پوست سابسیژن میتواند روش بسیار مناسبی باشد ، اما تعداد زیادی از پزشکان توصیه می کنند برای از بین بردن دائمی اسکار و تورفتگی های روی پوست روش های دیگری مثل میکرونیدلینگ و لیزر فرکشنال co2 در جلسات بعد از سابسیژن مورد استفاده قرار گیرد .

پزشک متخصص شما بعد از جلسه ی مشاوره میتواند برای رفع دائمی مشکلات پوستی یک روش یا ترکیبی از روش های جوانسازی پوست را برای شما در نظر گیرد . فراموش نکنید که یکی از مهمترین اصل ها در دریافت و رسیدن به  نتیجه ای مطلوب طی کردن همه ی جلساتی می باشد که برای بیمار در نظر گرفته شده است .

هزینه سابسیژن

تعداد و شدت اسکارها موجود در صورت، دستمزد پزشک متخصص پوست و تعداد جلسات مورد نیاز جهت درمان ، فاکنور های تعیین کننده ی قیمت عمل زیبایی سابسیژن می باشد .

با توجه به این حقیقت که در کلینیک ها و مراکز زیبایی هزینه عمل های زیبایی مثل سابسیژن متفاوت می باشد، هزینه ی دقیق درمان با این روش ، بعد از مشاوره و ارزیابی شرایط بیمار توسط پزشک اعلام خواهد شد  و البته فراموش نکنید که هزینه درمان سابسیژن پوست برای تمام نقاط صورت یکسان نمیباشد .

سوالات رایج در خصوص سابسیژن

چه روش هایی همزمان با سابسیژن می تواند تاثیرگذاری آن را بیشتر کند؟

بنا بر تشخیص پزشک، همزمان با سابسیژن درمان‌هایی مانند تزریق ژل، لایه‌برداری با مواد شیمیایی، لیزر فرکشنال، پماد رتینوئید و میکرونیدلینگ برای بازسازی و ترمیم بهتر پوست توصیه می ­گردد.

subcision

آیا سابسیژن درد و خونریزی دارد؟

زمانی که فرد با مکانیزم سابسیژن آشنا می شود تصور می کند که این روش بسیار دردناک است و زمانی که سوزن های سابسیژن وارد پوست می شود باید درد بسیاری را تحمل کنند در صورتی که این یک تصور اشتباه است زیرا قبل از سابسیژن از بی حسی موضعی استفاده می شود که باعث می شود فرد در زمان سابسیژن دردی را احساس نکند یا احساس درد بسیار خفیف باشد . در شکاف ایجاد شده برای وارد شدن سوزن کانولا خون ریزی مشاهده می شود که طبیعی است نگرانی در این رابطه نداشته باشید ، لازم به ذکر است که در گذشته بدلیل اینکه از سوزن های ضخیم تری استفاده می شد احساس درد و خونریزی بسیار بیشتر بود.

مراقبت های قبل از سابسیژن چیست؟

•  شب قبل از سابسیژن حمام کنید.
•  روز عمل ناشتا نباشید و غذا میل کنید.
•  در صورت بارداری و یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید
•  قبل از مراجعه به مطب صورت را با آب و صابون بشویید.
•  قبل از مراجعه به اتاق عمل، مسکن یا آرامبخش مصرف کنید.
•  بیماران مبتلا به آکنه فعال (جوش) نیاز به درمان موفق آکنه قبل از انجام سابسیژن دارند.

•  در صورت ابتلا به بیماری های عفونی مانند هپاتیت، ایدز و … به پزشک معالج اطلاع دهید.
•  در صورت مصرف هر گونه دارو و یا داشتن اعتیاد به مواد مخدر یا الکل به پزشک اطلاع دهید.
•  اگر جزء بیماران دیالیزی، پیوندی و یا بیماران مبتلا به بیماری های خاص می باشید به پزشک اطلاع دهید.
•  در صورت مصرف وارفارین، هپارین و آسپیرین، یک هفته قبل از سابسیژن پس از مشورت با پزشک مربوطه دارو را قطع کنید.
•  در بیماران با سابقه تبخال، قرص آسیکلوویر به صورت پیشگیرانه تجویز می شود و مصرف قرص آسیکلوویر تا بهبود ضایعات ادامه می یابد.
•  در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون، بیماریهای خاص یا مزمن داروهای خود را پس از مشورت با پزشک معالج طبق روال قبل مصرف نمایید.

سوزن های سابسیژن به چه شکلی وارد پوست می شود ؟

سوزن های مورد استفاده در سابسیژن سوزن های ظریفی هستند که به سطح پوست وارد شده و تا عمق معینی می روند و با وارد کردن فشار اندک و حرکات پی در پی شکافت را ایجاد می نماید . با وارد شدن این سوزن ها به عمق مورد نظر و ایجاد شکاف لازم و ترمیم این شکاف پوست کلاژن و الاستین جدید تولید می کند .

آیا نتایج سابسیژن دائمی است؟‌

اگر جای زخم‌ها کاملاً عمقی یا بصورت لنگری باشند، در این صورت آزاد کردن زخم و تزریق ژل یا فیلر به عنوان یک حجم دهنده نتایج دائمی به همراه خواهد داشت. اگر نوع جای زخم ترکیبی باشد، سابسیژن قطعاً می‌تواند در جای زخم‌های عمقی موثر باشد اما در زخم‌های آتروفی ممکن است اثرات تزریق ژل یا فیلر تنها به مدت یک و نیم سال دوام داشته باشد

برای درمان جای اسکار و تورفتگی های روی پوست سابسیژن روش بسیار مناسبی می باشد ، اما اکثر پزشکان توصیه می کنند برای از بین بردن دائمی اسکار و تورفتگی های روی پوست روش های دیگری مانند میکرونیدلینگ و لیزر فرکشنال co2 در جلسات بعد از سابسیژن مورد استفاده قرار گیرد. مهمترین اصل در دریافت یک نتیجه مطلوب طی کردن تمامی جلساتی می باشد که برای فرد در نظر گرفته شده است .

مراحل انجام ساب سیژن

در این روش سوزن بسیار ریزی به موازات سطح پوست فرو می رود ، این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود بافت اسکار و چسبندگی های بین پوستی با حرکات عقب و جلو این سوزن از بین می رود .

تکنیک قدیمی

در روش قدیمی سابسیژن از سوزن هایی که ضخامت زیادی داشتند استفاده می شد که موجب می شد فرد درد بسیاری را تحمل کند ، سوزن نوکر که در گذشته مورد استفاده قرار میگرفته با حرکات پی در پی لایه های فیروتیک را از هم جدا میکرد و تورفتگی هایی روی پوست را از بین می برد .

تکنیک جدید

امروزه سوزنی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد ، بسیار نازک و ظریف است ، با استفاده از این سوزن به راحتی می توان اثرات آکنه و اسکار را بدون اینکه بیمار درد بسیاری را تحمل کند از بین برد .

سابسیژن بهتر است یا لیزر

لیزر فراکشنال در قسمت سطحی لایه اپیدرم نفوذ می کند و حداکثر عمق نفوذ آن ۶۲٫۵ میکرومتر است و صرفا برای جای جوش سطحی موثر است و این در حالی استکه در اسکارهای فرو رفته و عمیق سابسیژن موثر تر است.بطور کلی کاربرد لیزر در درمان جای جوش محدود به ضایعات اپیدرمی است و سابسیژن در لایه های عمقی پوست تاثیر خود را اعمال می کند و در واقع بعنوان روش مکمل برای لیزر و یا میکرونیدلینگ محسوب می شود.

میکرونیدلینگ یا سابسیژن؟

سابسیژن

میکرونیدلینگ برای ضایعات سطحی پوست موثر است و تاثیر آن تا لایه درم می باشد و برای جای جوش سطحی و یا منافذ باز و جوانسازی پوست بهترین روش می باشد در حالیکه سابسیژن برای تحریک کلاژن سازی در زیر پوست موثر است و اسکارهای آتروفیک و فرو رفته با این روش درمان می شود. در بسیاری از موارد بدلیل وجود ضایعات سطحی و عمقی بطور همزمان از هر دو روش میکرونیدلینگ و سابسیژن استفاده می شود تا کلاژن سازی و ترمیم پوست هم در زیر و هم در روی پوست انجام شود.

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.